Preventista
Preventista
Mgr. Kateřina Kulhavá
k.kulhava@zslibchavy.cz 465 582203
Školní metodik prevence zajišťuje:
Školní metodik prevence vykonává činnosti metodické, koordinační, informační a poradenské. O těchto činnostech vede písemnou dokumentaci – Minimální preventivní program, plán práce, hodnocení plánu práce, informace na pedagogických radách. Účastní se dalšího vzdělávání v oblasti prevence a předává informace o novinkách vedení školy.
Metodické a koordinační činnosti
Koordinace tvorby a kontrola realizace preventivního programu školy.
Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalizmu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších sociálně patologických jevů.
Metodické vedení činnosti učitelů školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů (vyhledávání problémových projevů chování, preventivní práce s třídními kolektivy apod.).
- Koordinace vzdělávání pedagogů školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů.
- Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisejí s otázkou přijímání kulturní a etnické odlišnosti.
- Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence sociálně patologických jevů, s metodikem preventivních aktivit v pedagogicko-psychologické poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti prevence sociálně patologických jevů.
- Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu sociálně patologických jevů.
- Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence sociálně patologických jevů a zajišťování těchto zpráv a informací v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.
- Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
Informační činnosti
- Zajišťování a předávání odborných informací o problematice sociálně patologických jevů, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogům školy.
- Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.
- Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence sociálně patologických jevů (orgány státní správy a samosprávy, střediska výchovné péče, pedagogicko-psychologické poradny, zdravotnická zařízení, policie, orgány sociální péče, nestátní organizace působící v oblasti prevence, centra krizové intervence a další zařízení, instituce, organizace i jednotliví odborníci).
Poradenské činnosti
- Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně nežádoucího chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli).
- Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj sociálně patologických jevů ve škole.
- Příprava podmínek pro integraci žáků s poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.
Preventivní programy
ročník | PPP Ústí nad Orlicí | organizace ACET |
1. | Začátek | Kamarádem být, kamarády mít |
2. | Tajuplný ostrov | Jsme parta |
3. | Stonožka | Jsme tým |
4. | Líbí, nelíbí | Plavba po online moři |
5. | Bolí, nebolí | Skrytá nebezpečí internetu I. |
6. | Začátek Před tabulí, za tabulí (SORAD dotazník) |
Skrytá nebezpečí internetu II. |
7. | Ne návykovým látkám | Kult krásného těla |
8. | Krok za krokem | Přátelství a láska |
9. | Závislosti + Nebezpečná láska |
více informací o programech : PPP Ústí n. Orlicí + organizace ACET ČR, z.s.
Užitečné kontakty :
Podcast Linky bezpečí : Na tenké lince
ROSA rodinné centrum, z. s. – Česká Třebová : https://mcrosa-radce.webnode.cz/o-nas/
Péče o duševní zdraví, z. s. – Ústí n. Orlicí : http://www.pdz.cz/pobocka-usti-nad-orlici.html
Klinická psychologie – Nemocnice v Ústí n. Orlicí : https://usti.nempk.cz/kliniky-a-pracoviste/klinicka-psychologie
Krizové centrum v Žamberku : https://pestalozzi.cz/sluzby/krizove-centrum-zamberk/
Pedagogicko-psychologická poradna v Ústí n. O. : https://www.pppuo.cz/ , tel. : 465 521 296; 776 611 695 ,
email : info@pppuo.cz
Středisko výchovné péče – Mimóza: http://www.svp-mimoza.cz/rodice.html, tel.: 465 526 969, 737 568 228,
email: info@svp-mimoza.cz
Speciálně pedagogické centrum Kamínek : https://www.spckaminek.cz/ , tel. : 465 523 715,
email: spc.usti@seznam.cz
Kamin – nízkoprahové zařízení pro děti a mládež : http://kamin.klubexit.cz/kontakty/ , tel. : 778 724 126,
email : klub.kamin@gmail.com
Almathea – podpora pro rodinu a dítě: https://www.amalthea.cz/pobocka-usti-nad-orlici/
Cesta pro rodinu, z. ú. Žamberk : https://cestaprorodinu.cz/
Linka bezpečí: tel.: 116 111, https://www.linkabezpeci.cz/
Mapa pomocných zařízení : https://www.ohrozenedite.cz/
Dětství bez násilí : https://www.detstvibeznasili.cz/
Poradna pro rodinu Pardubického kraje, pobočka v Ústí n.O.: https://poradnapardubice.cz/poradentstvi/ ,
tel.: 466 263 080, 603 273 948, email.: pardubice@poradnapardubice.cz
Centrum pro oběti domácího a sexuálního násilí: https://www.profem.cz/
Webové stránky : online terapeuti , www.opatruj.se , centrum Locika podcast Digiděti ve škole
Naše škola se zapojila do platformy Nenech to být (NNTB). NNTB slouží jako anonymní online schránka důvěry, a pomáhá tak žákům a jejich rodičům s řešením různých problémů a situací ve škole. Skrze NNTB můžete upozornit např. na šikanu mezi žáky, kyberšikanu, užívání návykových látek, sebepoškozování, domácí násilí apod.
Podněty nám můžete zasílat prostřednictvím tohoto odkazu: https://www.nntb.cz/
Ke komunikaci můžete použít také mobilní aplikaci dostupnou na Google Play a App Store.
Jak to funguje?
Nenech to být funguje jako webová a mobilní aplikace. Po odeslání podnět putuje k pověřeným osobám na naší škole, které na základě poskytnutých informací situaci vyřeší.
Okénko kyberprostoru a online času
Vážení rodiče,
myslím, že si často kladete otázky ohledně mobilních telefonů a tabletů (od kdy, na jak dlouho, s kým, kde..?) a proto se snažím poskytnout informace, tipy, rady, nápady. Vycházela jsem z knihy Dítě v síti od kolektivu autorů Dočekal, Müller, Harris, Heger a spol., vydané 2019 v Mladé frontě a.s.
Negativa a pozitiva počítačových her
Jak nastavit Instagram a TikTok
Jak poznat kyberzávislost
- Při zákazu či nedostatku přichází agresivita a nespokojenost
- Neochota jet někam na víkend, zejména tam, kde není mobilní signál
- Lhaní svému okolí o době věnované předmětu závislosti
- Zhoršující se školní prospěch
- Zanedbávání povinností, vynechávání jídla, absence hygieny
- V pokročilých případech fyzické projevy – třes, pot, žaludeční potíže
Závislý jedinec si málokdy dokáže přiznat, že je závislý
Jak zvládnout návrat žáků do školy ? Pomůžou nové webové stránky :
Web dusevnizdravi.edu.cz je informační křižovatkou, nabízí jak pomoc při akutní intervenci ve školách, tak i doprovodné materiály, které tematiku duševního zdraví dále rozvíjejí.
Je určen ředitelům, učitelům, školním psychologům, výchovným poradcům, metodikům prevence, ale také rodičům a vůbec všem, komu záleží na zmírnění dopadů pandemie na psychiku dětí a atmosféru ve školách.
Podpora pro učitele : duševní zdraví žáků, důležitá témata, videa, podcasty
Podpora pro rodiče : podcasty, odkazy, videa
Jak co nejlépe ustát nekonečnou distanční výuku?
Děti určitě patří mezi velké hrdiny této doby. Jestli to vše ustojí a začnou dál fungovat normálně, tak to bude úžasné. Fandíme rodičům a všem, kteří se dětem věnují, jen ať to vydrží.
Doporučení pro rodiče a žáky na I. stupni
- Snažte se o to, aby se děti doma učily pravidelně.
- Buďte jim nápomocní při přípravě pracovních sešitů, učebnic, pomozte jim pochopit zadání, zkontrolujte s nimi jejich práci (ale nemusíte u nich sedět celou dobu).
- Připravte dětem klidné pracovní prostředí- psací stůl a vhodná židle jsou samozřejmostí, puštěná televize či rádio, povídavá kamarádka nejsou těmi nejvhodnějšími společníky.
- Motivujte děti k samostatné práci a za jejich snahu je odměňte- mnohdy stačí pochvala, pohlazení, ale ani zmrzlinový pohár není na škodu :-).
- Dětem by mělo být umožněno dodržovat během výuky přestávky, pitný režim, měly by se nasvačit, proběhnout venku.
- Tolerujte dětem nedostatky a nekárejte je za chyby. Právě jimi se děti mohou ledacos naučit.
Doporučení pro rodiče a žáky na II. stupni
- Žák na druhém stupni by už měl být zcela samostatný. Dovede se sám orientovat v rozvrhu, pokynech vyučujících, nicméně pokud bude potřebovat Vaši pomoc či radu, buďte mu k dispozici. To ale neznamená, že zadanou práci za svého potomka budete dělat vy.
- Měli by jste mít přehled o tom, co Vaše dítě vypracovalo, čím se zabývalo, projevujte zájem o jeho školní činnost, nechte dítě, ať Vám vypravuje na čem pracovalo, co ho bavilo, jestli něčemu zasmálo, co se podařilo, ale i co se nedařilo, jak si s problémem poradilo… Dětem stačí jen sdílet své pocity, chtějí mít možnost někomu se svěřit, často stačí je jen vyslechnout 🙂 .
- Odevzdávané práce určitě nemusíte kontrolovat (mohli by jste přijít o rozum 🙂 ), to nechte na nás pedagozích. Zpětnou vazbu můžete vidět v Bakalářích nebo požádejte dítě o nahlédnutí do emailu.
- Stejně jako u prvního stupně platí i u starších žáků pravidelnost. Není dobré nechávat odevzdávání práce na poslední chvíli. Nejlepší je, když dítě pracuje dopoledne podle rozvrhu a má zbytek dne na odpočinek a relaxaci.
- I u žáků druhého stupně platí dodržování přestávek, pitného režimu, svačin. Je fajn, když se během výuky protáhnou, doporučené je správné sezení u pracovního stolu, v prostředí, kde mají žáci klid na práci.
- Je třeba mít své starší děti pod zvýšeným dohledem. Přece jen volný čas nabízí řadu rizik, ať už jde o konzumaci alkoholu, tabáku, návykových látek, anebo potulování se na neznámých místech.
- V neposlední řadě je důležitá podpora a pochopení, vždyť Vaši potomci přišli o své volnočasové aktivity, o kontakt s vrstevníky a kamarády, distanční výuka je náročná a pro některé žáky velmi zatěžující a dlouhá.
ŠKOLNÍ-KRIZOVÝ-PLÁN-PŔI-VÝSKYTU-ŠIKANY-PRO-RODIČE Školní krizový plán při výskytu šikany pro žáky